الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ هر مشکلی که رخ میدهد، اولینراهکاری که مسئولان تجویز میکنند، تعطیلی مدارس است! آلودگی هوا، افت فشار گاز، بارش برف و حتی بازیهای جامجهانی با تعطیلی مدارس روبهرو شده است. همین تعطیلیهای پیدرپی در چهار ماه مهر تا دی، ۴۵روز دانشآموزان مدارس بهویژه ابتداییها رنگ مدرسه و کلاس درس را ندیدهاند. اکنون مدرسه رفتن برای دانش آموزان به نحوی است که لابه لای تعطیلات، مدرسه میروند. پایه و بنیاد دوری دانش آموزان از مدارس با دوران کرونا رقم خورد. در گذر سه سال و با وجود آنکه کرونا عقب نشینی کرده است، اما آلودگی هوا، شیوع آنفلوانزا، سردی هوا و به تازگی ناپایداری شبکه گاز به فهرست دلایل دوری دانش آموزان از مدارس افزوده شده است.
برخی والدین از تعطیلی مدارس به این دلایل گلایه مندند. بیشتر والدین گلایه مند، دانش آموز پایه اول دارند. خانم رضا زاده یکی از این والدین است. میگوید: «پسرم پایه اول است. یک هفته به علت ابتلا به آبله مرغان مدرسه نرفت. تازه بهتر شده بود که سرمای مشهد شروع شد و از آن روز مدارس مجازی شد.»
او نگران وضعیت آموزشی فرزندش است: «دانش آ موزان کلاس اول وضعیت خاصی دارند و هنوز به محیط مدرسه و الزامهای آموزشی عادت ندارند. در این اوضاع، این تعطیلیهای پی درپی و دوربودن کلاس اولیها از مدرسه، پایبندی برای آموزش را در میان آنان کم رنگ میکند.»
تعطیلی مدارس صدای آموزش وپرورشیها را نیز بلندکرد. محمد محمدی، مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش وپرورش، یکی از این گلایهمندان است. او گفته است: «دانش آموز دبستانی وقتی چند روز تعطیل باشد، هنگامی که به مدرسه میرود، معلم دوباره باید او را آماده کند. جدا از معلم، ادامه دارشدن تعطیلات، خانوادهها را نیز با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.»
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش وپرورش به این نکته نیز اشاره میکند که دانش آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی یادگیری کامل ندارند.
او میگوید: «از ابتدای تعطیلات تاکنون نامه نگاریهای زیادی با مراجع ذی صلاح داشته ایم و با آنان گفتگو کرده ایم و منتظر توجه آنان به آموزش و تربیت دانش آموزان هستیم.»
محمدمهدی کاظمی دیگرکرسی نشین وزارتخانه آموزش وپرورش است که به صف گلایهمندان تعطیلیهای پی درپی مدارس افزوده شد. او خطابش به استانداران بود: «متأسفانه مدارس به دلایل گوناگونی ازجمله آلودگی هوا و سرما به عنوان اولین راه حل تعطیل میشوند. وزارت آموزش وپرورش این تعطیلیها را تأیید نمیکند. در جلسه اخیر ستاد بحران کشور تأکید شد که تعطیلی مدارس آخرین راه حل باشد. وزیر کشور نیز این موضوع را تأیید کرد.»
امیرحسین زارع مدیر یکی از مدارس ابتدایی مشهد است. او چالشهای یک بام و دوهوای مجازی یا حضوری شدن مدارس را به حوزه تغییر رفتاری و تدریس ارتباط میدهد: «سبک و سیاق تدریس در مجازی با حضور در مدارس متفاوت است. در مدارس مجازی تجهیزات و نرم افزار جزو موضوعهای مهم است؛ بنابراین پیش از مجازی شدن مدارس باید وضعیتی مناسب از لحاظ نرم افزاری داشته باشیم.»
او به زمان کرونا اشاره میکند و در این باره میگوید: «در دوران کرونا مجازی شدن مدارس به صورت کامل بود و در این باره والدین با توجه به آنکه همه مدارس مجازی بود، برای تهیه تلفن همراه و تبلت برنامه ریزی کرده بودند، اما وقتی یک باره تصمیم گرفته میشود برخی روزها آموزش به صورت مجازی باشد، والدینی که چند فرزند دارند، با مشکل روبه رو میشوند. در همین یک هفتهای که مدارس مشهد مجازی شد، برخی بچهها به علت نداشتن تلفن همراه در کلاسها حاضر نشدند.»
نکته دیگری که این مدیر مدرسه به آن اشاره میکند، درباره وضعیت نرم افزاری کلاسهای مجازی است. او میگوید: «مدارس برای پایداری گاز مجازی شد، اما از نظر نرم افزاری معلمان مشکلاتی داشتند. همین موضوع سبب گذشت زمان تا برقراری کلاسها شد. بی شک در چنین اوضاعی کیفیت تدریس کم خواهد شد.»
نکته دیگری که این مدیر مدرسه به آن اشاره میکند، نقش و همراهی والدین برای آموزش مجازی است. به گفته او، در آموزش مجازی بخشی از کار بر عهده والدین و خود دانش آموز است. این موضوع نیز روند آموزش را با مشکلاتی روبه رو میکند.»
او در این باره مصداقهایی میآورد و میگوید: «نظمی را که در حالت حضوری مدارس وجود دارد، نمیتوان در حالت مجازی برقرار کرد؛ بنابراین وقتی بچهها پس از چند روز مجازی بودن آموزش سرکلاس حاضر میشوند، معلم باید کار بیشتری انجام دهد تا بتواند بچهها را دوباره به حالت آموزش حضوری و نظم و الزامات سرکلاس برگرداند.»
آخرین نقد این مدیر مدرسه به نحوه آموزش دیدن بچه هاست. به گفته او، در حالت آموزش مجازی، بچهها به جای قلم و خودکار با گوشی در ارتباط هستند. همین مسئله نیز در نحوه آموزش آنها اثرگذار است.
این مدیر مدرسه میگوید: «اکنون دانش آموزانی داریم که با گذشت چندماه از مدرسه هنوز برای قلم به دست گرفتن یا در نوشتن حروف مشکل دارند و حروف را از ابتدا به انتها مینویسند.»
این مدیر مدرسه یک پیشنهاد نیز دارد: «یکی از مشکلات برای تعطیلی مدارس در زمستان آلودگی و وارونگی هواست. باتوجه به این اوضاع، بهتر است وزارت آموزش وپرورش در زمستان چند روز تعطیلی در نظر بگیرد و برای جبران این تعطیلات، تعداد روزهای تعطیل ایام نوروز را که برای مدارس سیزده روز است، مشابه تعطیلی ادارات به پنج روز برساند.»